Wybieraj świadomie – jogurt naturalny

Jogurt uchodzi za jeden z najbardziej naturalnych produktów spożywczych. Niestety analiza składu wielu jogurtów „naturalnych” pozostawia wiele do życzenia. Z zaskoczeniem możesz odkryć, jak dużo mających niewiele wspólnego z naturą komponentów można tam znaleźć. Jak zatem wybrać ten naprawdę naturalny jogurt?

Zalety jogurtu naturalnego można wymieniać bardzo długo. Jest źródłem wapnia, fosforu, magnezu i cynku oraz witamin A, B2 i B12 – jednocześnie jest znacznie lepiej przyswajalny przez nasz organizm niż mleko. Jogurt reguluje perystaltykę jelit, wspomaga prawidłowe trawienie, zapobiega zaparciom, obniża poziom złego cholesterolu, może też mieć wpływ na stan naszej ogólnej odporności. Wszystko to jest możliwe dzięki bakteriom probiotycznym, które zawierają niektóre jogurty naturalne. Co to znaczy „niektóre”? Na pierwszy rzut oka wybór mamy ogromny – sklepowe chłodnie wypełnione są jogurtami naturalnymi różnych marek. Przy bliższym zapoznaniu się ze składem poszczególnych produktów okazuje się jednak, że jogurt jogurtowi nierówny.

Czym jest jogurt naturalny?

Jogurt naturalny to nic innego jak mleko poddane odpowiedniemu procesowi fermentacji, w trakcie którego rozwijają się bakterie Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus oraz Streptococcus salivarius subsp. thermophilus. W wyniku fermentacji bakteryjnej powstaje przede wszystkim kwas mlekowy. Bakterie te rozkładają cukier znajdujący się w mleku – laktozę – i odpowiadają za charakterystyczny smak tego produktu.

Poza mlekiem i odpowiednimi szczepami bakterii jogurtowi naturalnemu nic więcej nie potrzeba. Tak jak w przypadku wielu innych wyrobów spożywczych, także i tutaj obowiązuje zasada: „Im krótszy skład, tym lepszy produkt”. Niestety samo słowo „naturalny” niekoniecznie oznacza, że dany jogurt nie zawiera dodatkowych składników. Informacja ta oznacza wyłącznie tyle, że produkt pozbawiony jest dodatków smakowych, czyli nie jest np. jogurtem owocowym.

Wiele osób przekonanych jest, że każdy jogurt naturalny jest probiotykiem. Nie jest to prawdą – aby jogurt mógł pełnić tę funkcję, musi zawierać żywe kultury bakterii probiotycznych. Bakterie Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus oraz Streptococcus salivarius subsp. thermophilus bakteriami probiotycznymi nie są. Czytaj więc uważnie etykietę produktu – jogurt, który faktycznie jest probiotykiem, powinien mieć w składzie szczepy bakterii takich jak Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium lactis. Zawiera je na przykład Jogurt naturalny Gęsty Bakoma. Jogurty zawierające szczepy probiotyczne wspomagają układ odpornościowy i regulują trawienie, mogą być też spożywane w trakcie antybiotykoterapii w celu odbudowania mikroflory jelitowej.

Jogurt „naturalny” i jego zbędne składniki

Mleko i żywe kultury bakterii – to wystarczy, aby powstał jogurt. Jogurt naturalny nie jest aksamitny i jednolity; ma formę skrzepu oddzielonego od części płynnej i należy je ze sobą wymieszać. Tymczasem wielu producentów jogurtów dodaje do swych wyrobów składniki mające za zadanie je „ulepszyć”. Jednym ze składników nadających jogurtowi kremową konsystencję jest mleko w proszku. Spotyka się również białka mleka. Aksamitną konsystencję może nadać też jogurtowi śmietanka, która jednak podnosi jego kaloryczność i zwiększa zawartość laktozy w produkcie.

Naszą podejrzliwość powinny wzbudzić przede wszystkim niepotrzebne dodatki zagęszczające, np. skrobia kukurydziana modyfikowana, pektyny czy guma guar. Nie są one szkodliwe, świadczą jednak o niższej jakości samego jogurtu. W tym wypadku gęstość produktu nie wynika bowiem z naturalnych procesów odparowywania mleka, lecz została nadana sztucznie. Jeszcze gorzej, jeśli jogurt zawiera substancje słodzące – cukier, syrop glukozowo-fruktozowy czy aspartam. Przede wszystkim niweczą one prozdrowotne właściwości jogurtu, a przy tym zmieniają jego smak. Jogurt naturalny z miodem to znacznie lepszy pomysł na uzyskanie lekko słodkiej i zdrowej przekąski.

Dokładne przeczytanie etykiety umieszczonej na opakowaniu jogurtu naturalnego daje pewność, że kupujemy pełnowartościowy produkt. Pamiętajmy, aby sprawdzić, czy jogurt nie zawiera substancji słodzących, konserwantów i innych niepotrzebnych składników. Zwracajmy także uwagę na to, by zawierał szczepy bakterii probiotycznych.